Wednesday, March 24, 2010

My Penang-Article from Anak Sungai Derhaka

Article I got from Malaysian Today, from Anak SUngai Derhaka's blogsite, which I think should be shared on what is good and positive things that have taken place in Penang. For details, please read at the following link-http://darisungaiderhaka.blogspot.com/search/label/Pulau%20Pinang

Setelah 2 tahun lebih Pakatan Rakyat memerintah Pulau Pinang dan diterajui oleh Guan Eng sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang, berbagai agenda untuk kebaikkan rakyat telah dilaksanakan oleh Kerajaan Pakatan Rakyat yang tidak dibuat untuk rakyat semasa UMNO/BN menguasai Pulau Pinang dulu.

Antaranya menaikkan elaun guru Kelas Agama dan Fardu Ain (KAFA) di Pulau Pinang sebanyak RM50 menjadi RM550 sebulan.

Menambah peruntukan untuk membangunkan Sekolah Agama Rakyat dari RM1 juta setiap tahun kepada RM1.7Juta.

Memberikan rebet air RM100 kepada hampir 170,000 keluarga susah dan menyumbang beras percuma sepanjang tahun 2008 dan 2009 kepada golongan berkenaan.

Menjalankan system ‘e-Tender’ iaitu system yang paling dibenci oleh UMNO/BN kerana system ini telah menyebabkan Kroni-kroni UMNO/BN gagal untuk mendapatkan project memandangkan kroni-kroni UMNO/BN tidak ada kemampuan untuk bersaing kerana selama ini mereka telah mendapat project secara terus tanpa perlu tahu harga sebenar yang diperlukan untuk menjalankan project tersebut.. ‘e-Tender’ telah menyebabkan ramai kroni UMNO/BN terkangkang di Pulau Pinang..

Terbaru Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah menganugerahkan saguhati sebanyak RM100 kepada setiap warga emas di Pulau Pinang, saguhati dapat diberikan melalui hasil berjimat cermat yang dilaksanakan oleh Kerajaan Negeri dalam pentadbirannya.

Walaupun RM100 itu kelihatan kecil tapi ini lebih baik dari RM50 dan sehelai kain pelikat atau kain batik yang diberikan kepada warga emas oleh UMNO/BN bila pilihanraya menjelang tiba empat atau lima tahun sekali.

Itu semua cuma sebahagian dari agenda yang telah dijalankan oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang dibawah pentadbiran Pakatan Rakyat..

Selain dari itu urus tadbir CAT mendapat pengiktirafan oleh badan antarabangsa anti rasuah terunggul, Transparency International, yang buat kali pertamanya memuji sebuah kerajaan negeri di Malaysia.

Laporan Ketua Audit Negara juga memuji kejayaan Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat Pulau Pinang yang menukarkan anggaran defisit Belanjawan 2008 sebanyak RM35 juta kepada rekod lebihan RM88 juta dan anggaran defisit Belanjawan 2009 sebanyak RM40 juta kepada lebihan RM77 juta.

1 comment:

Devil said...

Here is something "not-so-political" from Penang too

http://www.themalaysianinsider.com/index.php/malaysia/57415-so-wheres-the-party-in-penang

However, I disagree that the Penangites customers are not "impulsive" as Klang valley people, especially after doing some shopping with Mr.Choong here haha! ^_^